Hakan Çevikoğlu: Yurtdışında yerleşik pazar yerleri nedeniyle Türkiye gücünü kaybetme riskiyle karşı karşıya

T24 Haber Merkezi

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Çevikoğlu, Türkiye’nin artan pazaryeri rekabetindeki güç kaybetme riskine dikkat çekerek, “Yurtdışında yerleşik pazar yerleri nedeniyle Türkiye dijital egemenliğini kaybetme riskiyle karşı karşıya” dedi.

Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Çevikoğlu, ETİD ve Dogma Alares tarafından hazırlanan “Yurtdışında Yerleşik Pazaryerlerinin (YYP) Yerel E-Perakende Ekosistemine Etkileri” başlıklı rapor üzerinden açıklamalarda bulundu. 

Paylaşılan rapora göre yurt dışındaki yerleşik pazar yerlerinin (YYP) Türkiye’deki yıllık işlem hacmi, 2024 sonu itibarıyla 43 milyar TL’ye ulaştı.

“Eğer düzenlemeler yapılmazsa, Türkiye orta-uzun vadede gücünü kaybetme riskine sahip”

2025 sonunda yurt dışındaki yerleşik pazar yerlerinin Türkiye’deki işlem hacminin 75 milyar TL’nin üzerinde olacağını ifade eden Çevikoğlu, “Yurt dışındaki yerleşik pazar yerlerinin sadece 2024 yılında 280 milyar TL’lik bir katma değer kaybına neden olduğunu, 2025’te bu rakamın 500 milyar TL seviyesine çıkacağını tahmin ediyoruz. YYP iş modeli, Türkiye’deki istihdamı, vergi sistemini ve üretimi dışlayarak kazanç elde ediyor. Eğer düzenlemeler yapılmazsa Türkiye, orta-uzun vadede üretim gücünü ve dijital egemenliğini kaybetme riskiyle karşı karşıya kalacaktır” dedi.

Bu noktada ETİD’in önerilerinin açık olduğunu belirten Çevikoğlu, öncelikle YYP’nin Türkiye’de faaliyet gösterebilmesi için vergi, denetim ve veri işlemede yurtiçinde yerleşik pazar yerleri ve çok kanallı perakendecilerle eşit koşullara tabi olmaları gerektiğini söyledi. 

“Regülasyon ve düzenlemeler işletilmeli, farkındalık artırılmalıdır”

Aynı zamanda tüketici güvenliği ve ürün denetiminin güçlendirilmesi gerektiğini vurgulayan Çevikoğlu, “YYP’nin gümrük süreçleri sıkılaştırılmalı ve veri işlemleri Türkiye’de yapılmalı. Yerli platformlar ve KOBİ’ler desteklenmeli, bilinçli tüketim kültürü teşvik edilerek farkındalık artırılmalı. Son olarak YYP’nin Türkiye’de yerleşik şirket kurarak tüm perakende aktörleriyle eşit şartlarda rekabet etmesi sağlanmalı. Türkiye e-ticaret ekosistemindeki tüm regülasyonlara ve düzenlemelere tabi olarak, veri işleme ve barındırma faaliyetleri de Türkiye’ye taşınarak dijital egemenlik korunmalıdır” diye konuştu.

Operasyonel altyapısının büyük bölümünü Türkiye dışında konumlandırmış, Türkiye pazarına yalnızca dijital satış kanalları üzerinden erişen ve son teslimat süreçlerini yerel iş ortakları aracılığıyla yürüten platformlar “yurtdışında yerleşik pazaryerleri” (YYP) olarak tanımlanıyor. 

 

Related Posts

Öğretmene 12 bin liraya kölelik ilanı

Bir ailenin aylık 12 bin TL ücret teklif ettiği özel öğretmenden talepleri sosyal medyada gündem oldu.

Togg’un yeni modelinin çıkış tarihi belli oldu!

ToggCare resmi X hesabı üzerinden paylaşılan bir videoda, Togg’un yeni elektrikli modeli T10F’in İsveç’in Arjeplog bölgesindeki Colmis Test Pisti’nde -30 derecede gerçekleştirilen testlerdeki üstün performansı gözler önüne serildi. Videoda, “Togg …

Temmuz ayında konut satışları arttı: O il liderliğini sürdürdü!

Konut satışlarında Temmuz 2025’te artış dikkat çekiyor. İstanbul, Ankara ve İzmir en çok satış yapılan iller olurken, ikinci el ve ipotekli satışlardaki yükseliş piyasayı hareketlendirdi. Yabancılara yapılan konut satışları ise farklı ülkelerden alıcılarla devam ediyor.

Hükümetin memura zam teklifi belli oldu

Milyonlarca memur ve memur emeklisini ilgilendiren 8’inci Dönem Toplu Sözleşme Görüşmelerinde hükümetin ilk zam teklifi belli oldu. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Işıkhan, “Teklifimiz 2026 ilk 6 ay için yüzde 10, ikinci 6 ay için yüzde 6 …

Google Chrome’a sürpriz teklif

Yapay zeka tabanlı arama şirketi Perplexity, Google’ın Chrome tarayıcısını satın almak için 34,5 milyar dolarlık beklenmedik bir teklif sundu.

ABD ve Çin’den kritik ticaret kararı: Tarife kararında büyük gelişme!

ABD ve Çin arasında ticaret müzakerelerinde önemli bir gelişme yaşandı. Tarife muafiyet süresi uzatıldı ve piyasalar bu kararla hareketlendi. İki ülke arasındaki ticaret dengeleri yeniden şekilleniyor.